دلایل اهمیت درب‌های ضد حریق

ایمنی در برابر آتش در هر نوع محل، از بلوک‌های آپارتمانی، کارگاه‌ها، ادارات، منازل مسکونی و بیمارستان‌ها و غیره حیاتی است. یکی از مؤلفه‌های کلیدی ایمنی در برابر حریق، درب‌های آتش‌نشانی هستند، و انتخاب، نصب، استفاده و نگهداری صحیح از آن‌ها برای شما بسیار مهم است.
این مقاله دلایل اهمیت درب‌های ضد حریق را در اماکن خانگی (مسکن غیرخصوصی) و غیر خانگی (محل کار) توضیح می‌دهد، از جمله اینکه آن‌ها باید بر اساس چه استانداردهایی ساخته شوند، چه نوع درب ضد حریق ممکن است بخواهید در ساختمان خود استفاده کنید و نحوه صحیح نصب و نگهداری آن‌ها در طول زمان با پیروی از این دستورالعمل، از اثربخشی درب‌های ضد حریق خود اطمینان حاصل کرده و ایمنی آتش نشانی را حفظ خواهید کرد.
این برای ایمن نگه داشتن افراد در محل یا نزدیک محل شما از آسیب بسیار مهم است. خواه ساکنین، کارگران یا اعضای عمومی باشند.

دلایل اهمیت درب‌های ضد حریق

استفاده از درب ضد حریق در اصفهان و سایر شهرها برای به حداقل رساندن انتشار آتش و دود در ساختمان حیاتی هستند. آن‌ها مطابق با استانداردهای خاصی تولید می‌شوند و باید ویژگی‌های خاصی را برای تحقق هدف خود داشته باشند، مانند مقاومت در برابر آتش، حداقل فاصله بین در و دیوارهای اطراف، ویژگی‌های آب‌بندی دود و سیستم بسته شدن خودکار.
علاوه بر این، آن‌ها باید استانداردهای ایمنی بریتانیا و الزامات تعیین شده در قانون ایمنی ساختمان و آتش سوزی را رعایت کنند، که همه آن‌ها را بعداً با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.
انتخاب، نصب و استفاده صحیح درب‌های ضد حریق برای اطمینان از اثربخشی مداوم آن‌ها ضروری است. با گذشت زمان، یکپارچگی و ایمنی درب‌های ضد حریق ممکن است به خطر بیفتد، به خصوص اگر به طور مکرر استفاده شوند و به درستی نگهداری نشوند. به عنوان مثال، در بیمارستان‌ها و مدارس شلوغ، افراد ممکن است در مقایسه با یک دفتر ساکت‌تر، به دفعات و سنگین‌تر از آن‌ها استفاده کنند.
متأسفانه، بازرسی‌های گذشته نشان داده است که بسیاری از اماکن دارای درب ضد حریق نا ایمن هستند.

درب ضد حریق

یک بازرسی در سال ۲۰۱۹ توسط طرح بازرسی درب آتش نشانی نشان داد که:
۷۶ درصد از درب‌های ضد حریق در تست‌های خود شکست خوردند و برای هدف مناسب نبودند.
طبق گزارش ها، ۳۰ درصد درها به خوبی نصب شده بودند. مشکلات شامل شکاف بیش از حد در اطراف درها، بسته‌کننده‌های ضعیف تنظیم شده و مشکلات درزگیری دود بود.
۵۷ درصد از درها نیاز به تعمیر و نگهداری در مقیاس کوچک داشتند، به این معنی که مطابق با استانداردها نبودند.
۱۶ درصد از درهای بازرسی شده اصلاً درب ضد حریق نبودند و بنابراین برای استفاده ایمن نیستند.
این داده‌ها از بیش از ۱۰۰۰۰۰ بازرسی از بیش از ۲۷۰۰ ساختمان، که برخی از آن‌ها خوابگاه بودند و سالمندان را در خود جای داده بودند، بدست آمد. همچنین شایان ذکر است که سالانه به‌جز منازل شخصی، به‌طور میانگین بیش از ۱۰۰۰۰ آتش‌سوزی در ساختمان‌ها رخ می‌دهد. به این معنی که بسیاری از مشاغل و زندگی مردم در مواردی که درهای آتش‌نشانی ناایمن در محل وجود دارد در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد.
با توجه به این آمار، واضح است که بسیاری از صاحبان ساختمان‌ها باید بیشتر تلاش کنند تا اطمینان حاصل شود که درب‌هایشان استانداردهای لازم آتش نشانی را برآورده می‌کنند، در واقع، بزرگترین نگرانی FDIS این است که مردم در مورد درهای ضد حریق اطلاعات کافی ندارند. بنابراین صاحبان ساختمان باید اطمینان حاصل کنند که آگاهی خود را از الزامات و استانداردهای درب ضد حریق افزایش می‌دهند.

درب‌های ضد حریق به طور کلی دارای ویژگی‌های یکسانی هستند و همه باید استانداردهای لازم برای ایمنی را داشته باشند که در بخش بعدی این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت. جایی که آن‌ها با هم تفاوت دارند معمولاً سطح مقاومت در برابر آتش است.
به درهای ضد حریق درجه‌بندی FD داده می‌شود تا این موضوع را منعکس کند و تشخیص اینکه کدام یک برای ساختمان آن‌ها مناسب است به عهده مسئول محل است.

چهار رتبه‌بندی رایج FD عبارتند از:

FD30  -درب‌های ضد حریق با این درجه‌بندی ۳۰ دقیقه مقاومت در برابر آتش دارند.
FD60 – ۶۰ دقیقه مقاومت در برابر آتش
FD90 – ۹۰ دقیقه مقاومت در برابر آتش.
FD120 – ۱۲۰ دقیقه مقاومت در برابر آتش.
درب‌های FD30 متداول‌ترین درب‌ها و از نوع توصیه شده توسط استانداردهای ایمنی آتش نشانی هستند. آن‌ها می‌توانند سطح بالایی از حفاظت را در صورت وجود چندین مورد در طول یک مسیر ارائه دهند، به این معنی که ۳۰ دقیقه به تعداد بسیار بیشتری اضافه می‌شود و به طور قابل توجهی گسترش آتش را در طول مسیر کاهش می‌دهد. این معمولا به عنوان بخش‌بندی نامیده می‌شود.
هر چیزی بالاتر از FD30 غیر معمول است، به جز در مواردی که یک درب ضد حریق دو ساختمان را از هم جدا می‌کند (FD60 معمولاً در اینجا استفاده می‌شود)، اگرچه امتیاز بالاتر ممکن است در مکان‌هایی که مالک می‌خواهد از حفظ خود ساختمان و هر چیزی در داخل آن اطمینان حاصل کند، استفاده شود. مانند اسناد مهم برخی از درهای ضد حریق نیز ممکن است از نظر مواد مورد استفاده (مانند شیشه مقاوم در برابر آتش یا فلز به جای چوب) و هر ویژگی اضافی مانند پنجره شیشه‌ای متفاوت باشند.
اما در این موارد باید استانداردهای ایمنی آتش نشانی لازم را داشته باشند تا برای استفاده مناسب باشند، مانند پنجره‌ای در درب که دارای شیشه نسوز با مهر و موم لازم در اطراف آن باشد.

کاملاً ضروری است که درهای ضد حریق استانداردهای لازم را برای ایمنی رعایت کرده و به درستی نصب شوند. در غیر این صورت، آن‌ها نمی‌توانند به طور موثر از گسترش آتش و دود جلوگیری کنند. بخش بعدی این الزامات را به تفصیل پوشش می‌دهد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *