نوار دودبند پف شونده

درب ضد حریق دارای اجزای مختلفی می‌باشد که یکی از این اجزا در درب ضد حریق نوار پف شونده  می‌باشد. استفاده از این نوار در ساختمان‌ها بسیار مهم و همچنین از نیازهای درب است. در زمان حریق، گاز ودود ناشی از آن یکی از علت‌های اصلی آسیب افراد، خفگی و مسمومیت آن‌ها می‌باشد. اگر چه امکان دارد محدوده کوچکی و یا یک اتاق آتش بگیرد اماحرارت و گاز آن به سرعت در فضا و دیگر بخش‌های ساختمان گسترش پیدا کرده و جان افراد بسیاری را به خطر خواهد انداختن نوار دودبند بسته به نوع و اندازه درب دودبند و یا موقعیت قرار گیری آن در اندازه‌های مختلف و انواع مختلف در دربهای ضد حریق استفاده می‌شود. یک درب ضد حریق که در نقاطی نصب می‌گردد که هر دو طرف دارای محیط‌هایی بسته هستند مطمئنن باید از نوار‌های پف شونده مناسب با پهنا و ضخامت مناسب استفاده کنند تا جلوگیری از نفوذ دود به طرف دیگر درب دودبند  تضمین شده باشد.
نوار پف شونده درب ضد حریق برای دودبند نمودن درزهای ساختمانی که بصورت افقی و عمودی در ساختمان موجود می‌باشد مورد استفاده  قرار می‌گیرد، به همین دلیل هیچ محدودتی در استفاده از این نوار وجود ندارد و می‌توان از آن در تولید درب‌های ضد حریق منازل، مراکز عمومی، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها  و حتی نقاط مهم استراتژیک نظامی استفاده کرد.
وجود سه عامل اکسیژن، سوخت و حرارت، مثلث حریق را تشکیل داده که با حضور این سه علت، حریق تشکیل می‌شود و با از بین رفتن حداقل یکی از آن‌ها حریق خاموش می‌شود. در واقع هرگاه یکی از سه عاملی را که تشکیل دهنده  آتش بوده و ضروری برای انجام آتش می‌باشد را از میان برداریم انجام آتش ناقص شده و فرو می‌ریزد و عمل آتش متوقف خواهد شد.
نوار دود بند

نحوه‌ی عملکرد نوار درزگیر ضد حریق استاندارد

با استفاده ازنوار دود بند قادر خواهید بود از گاز گرفتگی  ناشی از آتش‌سوزی‌ها جلوگیری کرده و تضمین کننده سلامت افراد باشد و همچنین از خسارت‌های مالی بسیار بالا جلوگیری کنید. با نصب این قبیل نوار‌ها دیگر نیازی به نگرانی و استرس در هنگام آتش‌سوزی نخواهد بود و می‌توانید کار را به این محصول حرفه‌ای بسپارید تا نیروهای آتش‌نشانی از راه برسند.
نصب نوار دودبند به صورت چسبی و فشاری قابل انجام است و هیچ محدودیتی برای استفاده کنندگان نکرده گزینه‌ی مناسبی برای استفاده در بانک‌ها، اداره‌جات، پاساژها، ساختمان‌های بلند مرتبه می‌باشد که در معرض خطرهای جبران ناپذیراست
نحوه کارکرد این نوار به این صورت است که بر روی درب‌های ضد حریق نصب می‌شود و پس از تماس با آتش و گرما عمل کرده و منسبط شده، این عمل انبساط به قدری ادامه پیدا می‌کند که مانع از خروج و گسترش دود در سایر بخش‌ها می‌شود.
از همه جهات برای شما دارای فایده می‌باشداین نواربرای  علاوه بر حفظ جان شما و همچنین نداشتن مواد مضر برای انسان‌ها و محیط زیست، بازهم یکتا عمل کرده و مانع از هدر رفتن انرژی‌های گرمایشی و سرمایشی می‌شود.
در روزهای سرد سال با قراردادن نوار در درزهای درب و پنجره‌ها مانع از خروج گرما شده  و سبب می‌شود خانه و ادارات به‌خوبی گرم شده و همچنین انرژی گرمایی نیز هدر نرود. در مقابل نیز در فصل تابستان مانع از خروج انرژی سرمایشی می‌شود و در نتیجه خنکای مناسب و متعادل محیط را فراهم می‌آورد.
نوار دودبند

مزایای نوار دودبند

  1. سازگاری با محیط زیست
    عدم چسبندگی
  2. صرفه جویی در مصرف انرژی
  3. برخورداری از انبساط ۲۵

مزیت منحصربه‌فرد این نوار دودبندخاصیت صرفه‌جویی کردن در مصرف سوخت می‌باشد از دیگر مزایای نوار ضد حریق و دود مصرف بهینه سوخت است، زیرا این نوار بین چارچوب و لنگه نصب می‌شود که این امر مانع از هدر رفت انرژی گرمایشی و سرمایشی در فصل گرما و سرما می‌شود.

معایب نوار‌های لاستیکی غیر استاندارد هنگام حریق

  • نوار آتش گرفته و ایجاد دود خطرناک می‌کنند.
  • لاستیک آن‌ها در اثر گرما ذوب شده و بین درب و چارچوب چسبندگی ایجاد می‌کند. به همین خاطر مانع باز شدن درب می‌شود.
  • دود منتشر شده به آسانی از آن‌ها عبور کرده و عملکرد درب دودبند تضعیف می‌شود. به این دلیل که یکی از خواص درب‌های دودبند مانع شدن از تبادل دود بین طبقات می‌باشد.
  • عناصر شیمیایی موجود در نوار  درب دودبند که با گرما افزایش حجم پیدا می‌کند از خواص این نوار می‌باشد و در صورت استفاده از نوار پف شونده غیر استاندارد در درب ضد حریق، در هنگام سوختن، از خود دود و یا گازی را آزاد می‌کند که می‌تواند برای سلامتی ضرر داشته باشد می‌توان گفت نگرانی در مورد این مسئله کاملا به جا و درست است.

نوارپف شونده

چگونه نوار پف شونده استاندارد را بشناسیم

نقص وخرابی بین لنگه درب و چارچوب درب ضدحریق ایجاد نکرده، بنابراین درب پس از حریق به آسانی باز شده و در کارکرد آن امشکلی ایجاد نمی‌شود.
نوار پف شونده نیز انواع مختلفی دارند و ترکیبات استفاده شده در هر کدام از انواع آن با سایرین متفاوت است. آنچه یک نوار پف شونده خوب را از بقیه نوارها مشخص می‌کند میزان پف شدن آن در برابر دمای بالا است. همچنین در نظر داشته باشید نوار دودبندی که بیشترین میزان افزایش پف شوندگی را داشته باشد بیشتر خواصیت مهار دود را دارد. همین طور این ماده پس از سوختن نباید چگالی خود را از دست بدهد و دود را رد کند. مورد دیگر که قابل توجه است، دمای سوختن آن است.
گاها برخی از نوار‌های پف شونده درگرمای بسیار بالا دچار ضعف شده و دیر هنگام  عملکرد مناسب داشته که این عمل می‌تواند سبب شود قبل از فعال شدن نوار پف شونده فضای پشت درب دودبند از دود اشغال شده و خطر آفرین شود. نکته‌ی بسیار مهم دیگر در هنگام نوارپف شونده این است که نوار دودبند نباید پس از سوختن حجم و چگالی خود را از دست بدهد.

ابعاد استاندارد نوار دودبند پف شونده

سایزهای موجود عبارت‌اند از نوار دودبند پف شونده ضدحریق جهت درب‌های مقاوم در برابر حریق دارای سایزهای استاندارد می‌باشد.

  • عرض ۱۰ میلی‌متر ضخامت ۱میلی‌متر
  • عرض ۱۵ میلی‌متر ضخامت ۱میلی‌متر
  • عرض ۱۵ میلی‌متر ضخامت ۱.۵ میلی‌متر
  • عرض ۲ میلی‌متر ضخامت ۲ میلی‌متر
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *