کاربرد جک آرام بند درب ضد حریق

جک آرام بند قطعا یکی از گزینه‌های مناسب برای درب‌های سبک، نیمه سنگین و سنگین درب‌های آهنی حیاط و البته درب‌های ضد حریق است که می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، شما را در زمان حریق کمک نماید.
در هنگام تهیه جک آرام بند برای درب‌های ضد حریق از تولید کننده درب ضد حریق در اصفهان باید به چند نکته توجه نماییم یکی این که وزن درب به چه اندازه است و دوم این که آیا دارای قفل برقی می‌باشد یا خیر.
نکته مهم‌تر در استفاده جک‌ها سایز مناسب جک برای درب می‌باشد به طور مثال اگر جک بیش از حد قوی باشد و بر روی درب نرمال بسته شود باعث سخت باز وبسته شدن در برای بانوان کودکان و افراد سالخورده می‌شود. آرام بند‌های قوی دارای فنر قوی‌تری هستند که نیاز به زور وفشار بیشتر می‌باشد.
جک آرامبند

کاربرد جک آرام بند درب ضد حریق

وسیله هیدرولیکی است که بر روی درب‌ها نصب می‌شود و بسیار پر کاربرد و مفید می‌باشد.
نصب این جک‌ها باعث می‌شود درب‌ها بدون ایجاد سر وصدا به آرامی بسته شود آرم بسته شدن درب مانع از خراب شدن زود هنگام آن‌ها وافزایش عمر درب شده و همچنین خیال شما از بابت بازماندن درب و خطراتی چون دزدی ویا هدر رفتن انرژی سرمایشی و گرمایشی نخواهید داشت.
این قبیل جک‌ها بیشتر بر روی درب‌های اماکن مختلف با کاربری متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به طور مثال در کتابخانه‌ها جهت سکوت بیشتر و عدم ضربه زدن درب و صدای ناهنجار درحین باز و بسته شدن درب مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین در مشاغل پر رفت و آمد مانند فروشگاه‌ها و مغازه‌های بزرگ مجمع‌های مسکونی که تردد روزانه و آمد شد در آن‌ها زیاد هست و نگرانی در مورد باز ماندن درب و ورود دزدها حیوانات و آسیب در اثر شدت باز و بسته شدن درب می‌باشد و حتی مکان‌هایی مانند: بیمارستان‌ها، بانک‌ها، طلا فروشی‌ها، مدارس از این جک‌ها استفاده می‌گردد.

انوع مدل‌های جک‌های آرام بند درب

انوع مدل‌های جک‌های آرام بند درب عبارتند از:

  1. جک آرام بند تک مرحله‌
  2. جک آرام بند دو مرحله
  3. جک آرام بند سه مرحله

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. جک آرام بند تک مرحله‌

یکی از قدیمی‌ترین و اولین جک آرام بند مدل تک مرحله  می‌باشد نخوه عملکرد این جک آرام بند درب به این صورت است است که هر بار پس از باز شدن درب فقط در یک مرحله آن را میبندد، امروزه استفاده از این مدل جک به ندرت اتفاق میفته وبسیار کم می‌باشد.
جک آرام بند

2. جک آرام بند دو مرحله

یکی دیگر از انواع جک آرام بند مدل دو مرحله می‌باشد این جک آرام بند درب از دو توقف در هنگام بستن در برخوردار می‌باشد. نخستین توقف در ابتدا و دیگری در فاصله ۳۰ سانتی‌متری از درب می‌باشد این توقف‌ها باعث می‌شود درب بدون سر وصدا اضافه و یا آسیب دیدن بسته شود.

3. جک آرام بند سه مرحله

جک سه مرحله در عملکرد مشابه با مدل دو مرحله با این تفاوت که یک توقف به تعداد توقف‌های آن افزوده شده است این توقف سوم در انت‌ها ودر هنگام بسته شدن درب است که اگر نوع قفل از نوع برقی بود جک فشاری وارد کند تا زبانه به خوبی جا بیفتد وازباز ماندن درب جلوگیری شود جک آرام بند درب ورودی ساختمان‌ها، جک ارام بند درب ضد سرقت، و یا درب ضد حریق می‌توان از این مدل جک آرم بند استفاده نمود.

خرابی جک آرام بند

عمر مفید جک آرام بند ۳ تا ۵ سال و بسته به نوع و شرکت تولید کننذه آن می‌باشد. برخی از عوامل که باعث خرابی جک آرام بند می‌شود عبارت است از:

  1. استفاده غلط از جک و فشار بیش از اندازه
  2. نشست روغن اورنگ
  3. اشکال در نحوه تنظیم پیچ تنظیم
  4. نشانه‌های خرابی جک نشت روغن جک گشاد شدن جای پیچ‌ها می‌باشد.

جک آرام بند

طریقه نصب جک آرام بند بر روی درب

نصب جک آرام بند بر روی درب مانع حرکت سریع و ایجاد صدای وحشتناک برخورد درب و چهارچوب شده و مانع جابه جایی چهارچوب از محل نصب و آسیب به چهارچوب و دوار متصل شده به درب می‌شود اصولا داخل جعبه کلیه جک‌های موجود در بازار شابلون و آموزش نصب جک موجود می‌باشد ولی جهت سهولت در نصب به صورت عملی مراحل نصب در همین قسمت توضیح داده شده است.
با توجه به عرض درب حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر از سمت لولا فاصله داده وسپس بدنه جک را بر روی درب به فاصله ۲ تا ۳ سانتی متر از لبه بالالیی لنگه قرار داده محل سوراخ بدنه جک را علامت زده و بعد از بستن پیچ‌های بدنه بازو جک را با توجه به مدل جک حدود ۴ سانتی‌متر با فاصله از بدنه جک قرار داده و بازو رو روی چهارچوب پیچ می‌کنیم البته نحوه نصب جک با توجه به نوع درب و کاربری درب و محل نصب که در پشت یا نمای درب متفاوت بوده که باید با توجه به همباد بودن درب و چهارچوب یا پلکانی بودن درب و چهارچوب جک بر روی چهارچوب یا لنگه درب نصب می‌شود و بعد از نصب کامل نوبت به پیچ تنظیم سرعت و قدرت باز و بسته شدن درب با توجه به وزن درب وقفل نصب شده بر روی درب است نکته مهم این است که هیچ گاه نباید بین درب و چهارچوب نباید وسیله جهت ممانعت از بسته شدن درب قرار داد که به دلیل‌ عدم عملکرد کامل جک باعث آسیب به آن می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *