مشخصات دستگیره آنتی‌ پنیک

دستگیره ضد حریق که به صورت تخصصی به دستگیره پنیک بار یا آنتی پنیک شناخته می‌شود. یکی از مهم‌ترین اجزای نصب شده بر روی درب ضد حریق دستگیره آن است زیرا اگر دستگیره به کار رفته ضد حریق نباشد و یا کیفیت و استاندارد مورد نظر را نداشته باشد در هنگام آتش سوزی نه تنها موجب نجات جان افراد نخواهد شد بلکه ممکن است برای آن‌ها دردسر ساز هم باشد.

دستگیره آنتی پنیک مناسب‌ترین گزینه برای استفاده بر روی این گونه درب‌ها می‌باشد که علاوه بر این که باید مقاومت کافی در برابر حریق را داشته  باشد به هنگام وقوع حادثه خود به خود باز نشود زیرا در غیر این صورت آتش به سایر نقاط ساختمان نفوذ کرده و همچنین دود و سایر گازهای سمی باعث آسیب ساکنین ساختمان شود.

dastgire-zedeharigh

 دستگیره مدل تاچ

دستگیره ضد حریق با دستگیره معمولی نصب شده بر روی درب‌ها متفاوت می‌باشد. تولید کننده درب ضد حریق در اصفهان این دستگیره‌ها را در دو مدل اهرمی و فشاری (تاچ) تولید و بر روی درب‌های ضد حریق نصب می‌کند. دستگیره‌های فشاری (تاچ) با توجه به خصوصیات عملکری و همچنین امنیت بالا در مواجهه با حریق از محبوبیت بالاتری برخوردار هستند. لذا در سال‌های اخیر عمدتا از دستگیره‌های فشاری جهت درب‌های مقاوم در برابر حریق استفاده می‌نمایند.dastgire-ahromi

 

دستگیره مدل اهرمی

دستگیره آنتی پنیک شامل یک میله فلزی یا صفحه فلزی در زاستای مخالف بازشو درب می‌باشد. فشردن صفحه فلزی باعث آزاد شدن زبانه قفل و باز شدن درب و خروج سریع ساکنین می‌شود.
به طور معمول استاندارهای مربوط به ساختمان الزام به استفاده از درب‌های مجهز به دستگیره آنتی پنیک در ساختمان تجاری اداری مسکونی و اماکنی که مجبور به تخلیه ساکنین مواجه شوند را دارند.
این گونه درب‌ها ممکن است منحصرا برای زمان اضطراری مورد استفاده قرار بگیرند و به سیستم هشدار نیز مجهز  باشند با این وجود در بسیاری از ساختمان‌ها دستگیره آنتی‌پنیک ممکن است به عنوان مکانیزم اصلی باز کردن درب به صورت روزمره مورد استفاده قرار گیرد حتی در بسیاری از موارد با توجه به‌ عدم الزام از استفاده به علت سهولت و سرعت استفاده  نسبت به انواع دیگر دستگیره‌ها، سازنده‌ها و مالکین ترجیح به استفاده از این مدل از دستگیره‌ها در ساختمان‌ها و امکان عمومی دارند.
دستگیره آنتی‌پنیک به این دلیل بر روی درب‌های ضد حریق نصب می‌گردد زیرا نشان داده شده که موجب نجات جان بسیاری از انسان‌ها در زمان آشوب و ازدحام می‌شود، به طور معمول  آشوب در زمان تخلیه به هنگام آتش سوزی یا انفجار ساختمان صورت می‌گیرد و به دلیل این که در چنین مواقعی امکان زمبن خوردن له شدن و انواع دیگر صدمات وجود دارد چرا که قسمت پشتی جمعیت هیچ ایده‌ای از این که نفرات با یک درب مواجه شده‌اند ندارند.
برندهای شناخته شده دستگیره ضد حریق در ایران و مورد تایید مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی می‌توان از برنده‌های زیر نام برد. HTNL ،I_TEK،SARO،SGS،DAF،KALE،ERKA
دستگیره آنتی‌پنیک مورد تایید مرکز تحقیقات و سازمان آتش نشانی بوده و بر روی درب‌های ضد حریق کلیه پروژه‌های صنعتی و مسکونی  نصب و مورد استفاده قرار می‌گیرد در زمان ساخت درب قبل از هر چیز باید نه تنها از مکان  بلکه از افرادی که در آن هستند محافظت کند. زمانی  وکه  خطری از درون وارد می‌شود و همه کسانی را که در آنجا هستند به خطر می‌اندازد چه باید کرد؟ به ویژه هنگامی که صحبت از مکان‌های عمومی با تجمع تعداد زیادی از مردم می‌شود. پاسخ ساده است در این مورد لازم است که ازدستگیره با سرعت عملکرد بالا استفاده کرد که دستگیره آنتی‌پنیک  بهترین گزینه می‌باشد. فشاری بودن و بزرگ بودن دستگیره آنتی‌پنیک به خاطر استفاده آسان در مواقع استراری واسترس‌زا بودن و همچنین داغ بودن دستگیره با پا و هر وسیله دیگیری به راحتی قابلیت باز شدن داشته باشد.  دستگیره تاچ (پنیک) بر روی نمای درب و در جهت خروج به سمت بیرون یا اصلاحا فرار نصب می‌گردد تا فرد به راحتی و با کمترین زمان و صرف انرژی به دستگیره ضربه وارد کرده و از محل مورد نظر خارج و به نقطه امن که در مسیر به صورت المان‌هایی مشخص شده دسترسی داشته باشد. دستگیره ضد حریق  در دو نوع فولادی و استیل و در رنگ‌های مختلف نقره‌ای مشکی مشکی قرمز قرمز تولید می‌گردد. به دلیل این که دستگیرها برای موارد اضطرار طراحی و ساخته شده باید در زمان انتخاب دستگیره ضد حریق موارد زیر در که در حفظ  جان افراد تاثیر بسزایی دارد در نظر گرفته شود.

دستگیره درب ضد حریق (دستگیره آنتی‌پنیک)

مشخصات دستگیره آنتی‌ پنیک

  1. جنس زبانه دستگیره از چدن مقاوم به حرارت می‌باشد.
  2. جنس بدنه از فولاد یا استیل با مقاومت حرارتی بالا باشد.
  3. فنرهای به کار رفته باید در برابر آتش مقاوم باشد.
  4. از لحاظ رنگ‌ آمیزی و زیبایی شاخص مورد نظر را داشته یاشد.
  5. شامل استاندارد‌های UL و NFPA80 بین المللی و استاندارد مرکز تحقیقات ایران باشد.
  6. عدم محدودیت در نصب دستگیره پشت
  7. دارای ابعاد و سایز مناسب و استاندارد باشد.

قابلیت نصب دستگیره پشت ساده و قفل شونده

دستگیره ضدحریق تاچ قابلیت نصب انواع دستگیره متحرک ساده و قفل شونده از سمت پشت درب جهت باز و بسته شدن از مسیر راه پله و راه‌های خروج پشت درب جهت سهولت در رفت و آمد.

از انجایی که درب‌های ضد حریق در موارد خواص مورد استفاده قرار می‌گیرند یایستی دارای شرایط و امکانات ویژه‌ای باشد یکی از موارد مهم درب‌های خروج اضطراری دستگیره آن‌ها می‌باشد.
دستگیره درب ضد حریق (دستگیره آنتی‌پنیک)

طریقه نصب دستگیره آنتی‌پنیک بر روی درب ضد حریق

  1. دستگیره پانیک را باید در ارتفاع ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ میلی‌متر از کف در نصب نمایید.
  2. دستگیره پنیک را به نحوی نصب نمایید که پس از فشار دادن دستگیره درب به طرف بیرن به سمت راه پله باز شود.
  3. نصب هرگونه مکانیزم قفل کننده‌ای بر روی درب خروج اضطراری از داخل یا خارج که پس از فشار دادن دستگیره پنیک مانع از باز شدن درب گردد مجاز نمی‌باشد.

درب ای دُر کلیه محصولات مورد استفاده جهت فروش خود را از بهترین برندها با تاییدیه مرکز تحقیقات و مسکن شهرسازی وسازمان آتش نشانی و استاندارهای بین المللی عرضه می‌نمایید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *