تست گواهی درب ضد حریق چوبی

ساختمان‌ها به منظور به تاخیر انداختن گسترش آتش از یک منطقه به منطقه دیگر تقسیم‌بندی شده‌اند. این محفظه‌ها معمولاً توسط درهای ضد حریق به هم متصل می‌شوند تا جریان ترافیک در اطراف ساختمان ایجاد شود.
برای تعیین درجه FD درهای ضد حریق، سازندگان درهای ضد حریق خود را با قرار دادن آن‌ها در یک روش آزمایشی که در BS ۴۷۶-۲۲:۱۹۸۷ یا BS EN ۱۶۳۴-۱:۲۰۱۴ مشخص شده است، ارزیابی می‌کنند. آزمایشات بر روی مجموعه کامل درب ضد حریق انجام می‌شود: به عنوان مثال. درب ضد حریق و قاب درب با تمام سخت افزارهای مورد نیاز (مانند قفل، چفت، لولا و غیره).
مجموعه درب، همانطور که همچنین شناخته شده است، در یک دیوار ثابت می‌شود که نشان دهنده استفاده از آن در عمل است. روش آزمایش به طور کامل در استاندارد توضیح داده شده است و شامل قرار دادن یک وجه درب در معرض شرایط گرمایی پیش‌بینی‌شده در آتش‌سوزی و در عین حال رعایت درب برای ثبات و یکپارچگی است. استاندارد ایجاب می‌کند که آزمایش‌ها با قسمت بالایی در تحت فشار مثبت کوچک انجام شود تا شرایط احتمالی در آتش سوزی شبیه‌سازی شود. همچنین یک روش عینی برای از بین رفتن یکپارچگی درب ضد حریق با استفاده از یک لنت فیبری قابل احتراق در سمت در معرض دید درب برای مشاهده زمان مشتعل شدن ارائه می‌دهد.
از آنجایی که یک درب ضد حریق باید از هر طرف آزمایش شود تا عملکرد آن در هر صورت در معرض شرایط آتش سوزی مشخص شود، دو نمونه مورد نیاز است. منطقی است که فرض کنیم تمام درهای ضد حریق و قاب درها که با مشخصات مشابه دو درب و قاب نمونه ساخته شده‌اند، پس از آن به همان خواص مقاوم در برابر آتش دست خواهند یافت.
[1] شکست یکپارچگی زمانی اتفاق می‌افتد که ترک‌ها یا منافذ دیگری ایجاد می‌شوند که شعله‌ها یا گازهای داغ می‌توانند از آن عبور کنند یا زمانی که شعله‌ور شدن در سطحی که در معرض آن قرار نگرفته است رخ می‌دهد.
[2] شکست پایداری زمانی رخ می‌دهد که فروپاشی نمونه اتفاق می‌افتد.

درب ضد حریق چوبی

در حالی که درب ضد حریق در اصفهان همراه با قاب درب ضد حریق آزمایش می‌شوند و به عنوان مجموعه درب ضد حریق مورد تایید قرار می‌گیرند، معمولاً تولید کنندگان درب ضد حریق به تنهایی درب‌های ضد حریق را برای استفاده با قاب‌هایی که نصاب از چوب ساخته می‌شود، می‌فروشند. مشخصات قاب یا همراه با درب ارسال می‌شود یا در وب سایت طرح گواهی درب ضد حریق مربوطه موجود است. این ورقه‌های درب ضد حریق را می‌توان هنگام تعویض درب‌های ضد حریق که آسیب دیده‌اند یا در مواردی که ویژگی‌های اضافی مانند پانل‌های دید و غیره مورد نیاز است استفاده کرد. سازندگان درب ضد حریق نیز معمولاً قاب‌های درب ضد حریق را به تنهایی با گواهینامه ارسال می‌کنند.
درب‌های ضد حریق با درجه‌بندی بیش از FD6O به ندرت در مسیرهای فرار یا برای محافظت از افراد استفاده می‌شوند، اما ممکن است در جاهایی یافت شوند که حفظ اموال مهم است، به عنوان مثال. مناطق ذخیره‌سازی داده که در صورت آتش سوزی نمی‌توان اسناد را حذف کرد. برخی از این درها ظاهری چوبی دارند، اما ممکن است با هسته معدنی ساخته شوند. ممکن است برای شناسایی چنین مجموعه‌های درب به کمک متخصص نیاز باشد.

درب ضد حریق تایید شده تولیدکنندگان می‌توانند دستگاه‌های درب ضد حریق را هم برای اهداف شناسایی و هم برای تضمین عملکرد آن‌ها در شرایط آتش سوزی تأیید کنند. اولین قدم برای سازنده این است که یک ست درب ضد حریق طراحی کند که به نظر آن‌ها برای مدت زمان مشخصی در برابر آتش مقاومت کند. این مجموعه درب سپس توسط یک مرکز تست آتش نشانی تایید شده آزمایش می‌شود و در صورت تایید، هر مجموعه درب ساخته شده با آن مشخصات می‌تواند برای صدور گواهی در نظر گرفته شود.
پس از تایید گواهینامه، هر مجموعه درب ساخته شده مشابه با برچسبی که سازنده، تاریخ ساخت و درجه آتش سوزی تعیین شده نوع درب را مشخص می‌کند، شناسایی می‌شود. این برچسب شناسایی معمولاً روی لبه بالایی درب چسبانده می‌شود. ممکن است به جای برچسب یا علاوه بر آن، یک پلاگین با کد رنگی در درب قرار داده شود. برای بیمارستان‌ها، درهای ضد حریق یک دیسک را در بالای هر وجه درب نشان می‌دهند که عملکرد آتش‌نشانی تعیین‌شده را طبق یادداشت‌های فنی بهداشتی (HTM) ۵۸ نشان می‌دهد.
گاهی اوقات علائم شناسایی را می‌توان در حین نصب یا تنظیم یک مجموعه درب ضد حریق حذف یا رنگ کرد، اما اگر کار به صورت حرفه‌ای و تحت نظارت طرح نصب کنندگان درب ضد حریق معتبر BWF/FIRAS انجام شده باشد، احتمال این اتفاق می‌افتد. اجتناب کرد. دو انجمن وجود دارد که دارای سیستم‌های درب ضد حریق قابل تایید هستند.

درب ضد حرق چوبی

طرح درب آتش نشانی فدراسیون نجاری بریتانیا

فدراسیون نجاری بریتانیا (BWF) سازمان بزرگ دیگری است که رتبه‌بندی درب ضد حریق را ارائه می‌دهد. درجه‌بندی حریق BWF برای مجموعه‌های درب ضد حریق بر حسب دقیقه بیان می‌شود و با حروف «FD» پیشوند می‌شود: به عنوان مثال. FD30 به مجموعه درب ضد حریق یا درب ضد حریق ۳۰ دقیقه‌ای اشاره دارد. به عبارت دیگر، موردی که حداقل ۳۰ دقیقه در برابر آتش سوزی محافظت می‌کند.

متداول‌ترین سطوح یکپارچگی مشخص شده عبارتند از:

FD30 – ۳۰ دقیقه
FD60 – ۶۰ دقیقه
FD90 – ۹۰ دقیقه
FD120 – ۱۲۰ دقیقه
به عنوان بخشی از اقدامات BWF برای ساده کردن شناسایی درب ضد حریق و رفع سردرگمی در مشخصات، رتبه‌بندی FD20 موجود دیگر در دسترس نیست

درب ضد حریق اسمی

درب‌های ضد حریق اسمی مجموعه درب‌هایی هستند که گواهینامه ندارند اما به نظر یک ارزیاب، آتش را برای مدت زمان مشخصی مهار می‌کنند. تشخیص درب ضد حریق اسمی بسیار دشوار است اما تعدادی سرنخ وجود دارد که ممکن است نشان دهد درب ضد حریق اسمی است. یک درب ضد حریق تایید شده که در یک قاب موجود و تایید نشده نصب می‌شود، در بهترین حالت فقط می‌تواند یک درب ضد حریق اسمی باشد و این وظیفه نصاب است که در مورد مناسب بودن قاب قضاوت کند.
مجموعه‌های درب ضد حریق، که در آن یک لنگه درب ضد حریق همراه با یک قاب جدید ساخته شده توسط نصاب از چوب سست نصب می‌شود، تنها می‌تواند یک درب ضد حریق اسمی باشد و مجدداً این مسئولیت نصاب است که از مناسب بودن همه اجزاء و مطابقت قاب با آن اطمینان حاصل کند. راهنمایی از سازنده درب ضد حریق گفته شد که مجموعه‌های درب آتش نشانی روش سنتی نصب درب ضد حریق در بریتانیا بوده است.

درب ضد حریق چوبی

آیا درب شما درب آتش نشانی است؟

درهای پنل قدیمی‌تر، به خصوص اگر کمتر از ۴۴ میلی متر ضخامت داشته باشند، بعید است FD30 باشند. با این حال، می‌توان آن‌ها را برای دستیابی به استاندارد مقاوم در برابر آتش ارتقا یا اصلاح کرد. این روزها ممکن است درب‌های ضد حریق پانل دار تایید شده با سطوح چوبی را پیدا کنید تا در خانه‌های سنتی قرار بگیرند.
درب‌های توخالی با استفاده از جعبه تخم مرغ یا ساختار مشابه FD30 نخواهد بود. این را می‌توان با وزن درب تشخیص داد، زیرا درهای ضد حریق بسیار سنگین‌تر از درهای توخالی هستند. برای بررسی وزن یک در، به جای برداشتن آن، می‌توانید خود را جدا کرده و در را بین انگشت شست و اشاره خود بچرخانید. این به خوبی وزن درب را نشان می‌دهد. درهای توخالی با استفاده از این روش به راحتی قابل تشخیص هستند.
درب‌های آتش نشانی دارای دستگاه‌های بسته شدن اتوماتیک (بستن درب آتش نشانی) خواهند بود. لولاهای خود بسته شونده فنری و بسته‌های درهای پرکو مخفی با زنجیر نیز ممکن است مشهود باشد.
به دلیل وزن درب ضد حریق و برای جلوگیری از تاب برداشتن آن، درهای ضد حریق معمولاً با سه لولای درب ضد حریق تعبیه می‌شوند. با این حال، استاندارد فعلی BS EN دو لولا را در شرایط خاص مجاز می‌کند. ممکن است اسنادی وجود داشته باشد که به همراه درب ضد حریق ارائه شده است که تمام اطلاعات لازم را به شما می‌دهد. متأسفانه، از آنجایی که هیچ روش استانداردی برای شناسایی درب‌های ضد حریق به جز طرح‌های درب ضد حریق Q-Mark یا CERTIFIRE وجود ندارد، اصرار بر اثبات کتبی مبنی بر اینکه یک درب تمام استانداردهای لازم را دارد، به عنوان مثال گواهی آزمایش، ممکن است همچنان ضروری باشد.

در مواردی که نشت دود برای تشخیص زودهنگام آتش سوزی ضروری است، استثنا اعمال می‌شود.
مهر و موم ترکیبی دود و تشدید کننده موجود است.
همه مواد گرم کننده به یک شکل عمل نمی‌کنند. مهر و موم‌های فشار کم در همه جهات منبسط می‌شوند اما کمک کمی به درب در مقاومت در برابر اعوجاج در زیر آتش می‌کنند. برخی از مهر و موم‌های فشار قوی عمدتاً در یک جهت فشار وارد می‌کنند و مقداری مقاومت در برابر اعوجاج ورقه در زیر آتش ایجاد می‌کنند. نوع دیگری از مواد تشدید کننده، موجود در درجه‌های مختلف، در همه جهات عمل می‌کند و مقداری فشار ایجاد می‌کند. مهر و موم درب آتش نشانی در دمایی که بالاتر از سطح بقای انسان است فعال می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *