تست درب‌های ضد حریق در ساختمان‌ها

در زیر به نکاتی در مورد تعمیر، نگهداری و تست درب‌های ضد حریق در ساختمان‌ها می‌پردازیم.

تعمیر و نگهداری و آزمایش مسیرها در مواقع اضطراری فقط محدود به نگهداری درب‌های آتش نشانی نیست، بلکه راه پله‌ها، راهروها، مسیرهای فرار، سیستم‌های اعلام حریق، تجهیزات آتش نشانی، اطلاعیه‌ها و روشنایی اضطراری را نیز شامل می‌شود. بررسی‌های منظم، سرویس و نگهداری دوره‌ای باید بر روی تمام وسایل و اتصالات ایمنی آتش نشانی انجام شود.

یک کارفرما یا کارمند معرفی شده می‌تواند برای انجام بررسی‌ها و تعمیر و نگهداری معمول مسیرها و تجهیزات اضطراری تعیین شود. با این حال، توصیه می‌شود خدمات دوره‌ای تجهیزات اطفاء حریق و سیستم‌های نصب شده مانند اعلام حریق و روشنایی توسط افراد ذیصلاح انجام شود تا از قابلیت اطمینان، عملکرد ایمن و نیاز به تعمیرات لازم اطمینان حاصل شود.

هر محل بسته به اندازه و چیدمان ساختمان و تعداد افراد داخل آن نیازمندی‌های خاص خود را خواهد داشت. با این حال، به عنوان یک راهنمای کلی، استفاده از چک لیست تعمیر و نگهداری ایمنی آتش نشانی برای رعایت یک زمان‌بندی مورد نیاز مانند زیر مفید است:

روزانه: افراد مسئول یا نگهبانان باید بررسی کنند که همه مسیرهای فرار پاک باشند. که درهای آتش نشانی به راحتی باز می‌شوند. و اینکه هیچ خطر آتش سوزی مانند تجهیزات الکتریکی معیوب مشهود یا مواد قابل اشتعال در نزدیکی منبع گرما باقی نمانده باشد.

هفتگی: هشدارهای آتش را آزمایش کنید تا مطمئن شوید مکانیسم‌ها به درستی کار می‌کنند

شش ماهانه: استاندارد ایمنی BS5839 توصیه می‌کند که سیستم‌های اعلام حریق حداقل هر شش ماه یکبار توسط یک «شخص صالح» بازرسی شوند، استانداردی که دولت بریتانیا از آن پیروی می‌کند.

سالانه: همه کپسول‌های آتش نشانی باید هر ۱۲ ماه یکبار خدمات اولیه را دریافت کنند تا مشکلات را برطرف کنند و در نهایت اطمینان حاصل شود که کپسول آتش نشانی عمر طولانی و قابل اعتمادی دارد. سیستم‌های اطفاء حریق نیز به سرویس‌های منظم نیاز دارند که زمان‌بندی آن بسته به محصولات خاص و محیطی که در آن نگهداری می‌شوند متفاوت است.

پنج سالیانه: اکثر کپسول‌های آتش نشانی باید پس از پنج سال خدمات طولانی مدت داشته باشند. این شامل تخلیه کامل خاموش کننده، بررسی خوردگی داخلی، پر کردن مجدد و فشار مجدد است.

درب ضد حریق اصفهان

آیا می‌توان درب خروجی آتش نشانی را باز گذاشت؟

اگر یک روز گرم است یا نیاز به جریان هوا دارید، باز بودن درب ضد حریق در اصفهان کاملاً خوب است. تنها زمانی که نباید این اتفاق بیفتد این است که درب خروجی آتش نیز به عنوان درب مقاوم در برابر آتش دو برابر شود، و به عنوان وسیله‌ای برای جلوگیری از گسترش آتش دو برابر شود. درهای دارای درجه حریق نباید باز بماند.

آیا می‌توان درب خروجی آتش نشانی را قفل کرد؟

  1. درب‌های خروجی آتش نشانی داخلی
  2. درب‌های خروجی آتش نشانی خارجی

در زیر به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم:

1. درب‌های خروجی آتش نشانی داخلی

موارد زیادی وجود دارد که فرارهای اضطراری نیاز به قفل کردن دارند. به عنوان مثال، درهای اتاق خواب هتل باید قابلیت قفل شدن را برای حفظ حریم خصوصی و امنیت مهمان داشته باشند و به صورت خارجی با استفاده از کلید کار می‌کنند، اما می‌توانند به راحتی از داخل باز شوند تا در مواقع اضطراری به راحتی تخلیه شوند.
مقررات ساختمانی بیان می‌کند که در جایی که یک در، در مسیر فرار باید در برابر ورود به داخل ساختمان یا قسمتی از ساختمان اشغال شود، باید دارای قفل یا بست باشد که به راحتی، بدون کلید، از سمت نزدیک به آن کار کند. توسط افرادی که فرار می‌کنند.

به طور مشابه، اگر برای مثال، درب با کد، کارت یا داده‌های بیومتریک کار می‌کند، باید بتوان قفل کنار درب را که توسط کسانی که فرار می‌کنند، لغو کرد.
این شرط بیشتر در RRFSO با بیان این که «درهای اضطراری نباید قفل یا بسته شوند که توسط هر شخصی که ممکن است از آن‌ها در مواقع اضطراری استفاده کند نمی‌تواند به راحتی باز شود» منعکس شده است.

2. درب‌های خروجی آتش نشانی خارجی

به طور مشابه، همچنین می‌توان یک دستگاه دسترسی خارجی (OAD) را به یک درب خروجی آتش بیرونی تعبیه کرد. نصب OAD به درب امکان می‌دهد بدون نصب قفل داخلی که استفاده از در را در مواقع اضطراری ممانعت می‌کند، از بیرون قابل دسترسی باشد.

در ساختمان‌های غیر مسکونی، برخی از درهای خروجی آتش نشانی ممکن است دارای قفل باشند که فقط در صورت خالی بودن ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در این موارد مسئولیت بر عهده روش‌های مدیریتی برای اطمینان از استفاده ایمن از قفل‌ها در این شرایط است.

چرا این مقررات وجود دارد؟

مقرراتی برای محافظت از افرادی که ممکن است تحت تأثیر آتش سوزی قرار گیرند و اطمینان حاصل شود که می‌توانند با خیال راحت از آتش در شرایط اضطراری فرار کنند وجود دارد.

درب ضد حریق اصفهان

متأسفانه، همه سازمان‌ها رعایت نمی‌کنند. در سال ۲۰۰۹، نیو لوک پس از وقوع آتش‌سوزی در فروشگاه خیابان آکسفورد در سال ۲۰۰۷، به میزان رکورد ۴۰۰۰۰۰ پوند جریمه شد و مشخص شد که قانون ایمنی آتش‌سوزی را نقض کرده است. خوشبختانه هیچ کس آسیب ندید، اما قاضی اظهار داشت که «این اتهامات نشان دهنده» شکست‌های قابل توجه” است که خطر مرگ و جراحت جدی را به همراه دارد.
همچنین در سال ۲۰۰۷، گروه Co-op به دلیل نقض ۶ قانون ایمنی آتش نشانی از جمله باز نگه داشتن قفل درب‌های خروج اضطراری عقب و نصب قفل در درب‌های خروجی که نیاز به ورودی داشت، به پرداخت ۲۱۰۰۰۰ پوند جریمه شدند.

کد امنیتی، باز کردن درب را در مواقع اضطراری دشوارتر می‌کند. شرکت Chescombe Limited که مالک هتل تانتونز در بیدفورد است به دلیل نقض مقررات ایمنی آتش نشانی ۴۰۰۰۰ پوند به علاوه ۱۰۰۰۰ پوند جریمه شد.
فرد مسئول به تعدادی از تخلفات از جمله‌ عدم اطمینان از روشن بودن مسیرهای فرار و عدم اطمینان از باز شدن آسان همه درهای خروجی نهایی در شرایط اضطراری اعتراف کرد.

نقض قوانین ایمنی آتش نشانی پیامدهای گسترده‌ای دارد. علاوه بر جریمه‌های احتمالی، از دست دادن اعتماد کسب‌ و کار و خطر آسیب‌دیدگی یا حتی مرگ ناشی از عدم محافظت از کارمندان یا مستاجران نیز وجود دارد.
در مورد تاسف باری که آتش سوزی در محل شما رخ می‌دهد، باید نشان دهید که تا آنجا که به طور منطقی امکان‌پذیر است اقداماتی را برای خنثی کردن تأثیر چنین حادثه‌ای انجام داده‌اید. جهل دفاعی نیست و هیچ شرکتی از تعقیب مستثنی نیست.

5 نکته مهم برای مقررات خروج آتش در محل کار

با در نظر گرفتن تمام اطلاعات بالا، ۵ نکته برتر ما را برای مدیریت مقررات خروج آتش در محل کار در زیر ببینید:

  1. ارزیابی خطر آتش سوزی محل را انجام دهید و به طور منظم آن را بررسی کنید
  2. به کارکنان یا نمایندگان آن‌ها در مورد خطراتی که شناسایی کرده‌اید، بگویید
  3. اقدامات مناسب ایمنی در برابر آتش را در محل قرار دهید و حفظ کنید
  4. برای شرایط اضطراری برنامه‌ریزی کنید
  5. ارائه اطلاعات کارکنان، دستورالعمل ایمنی آتش نشانی و آموزش
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *