گواهینامه‌های ایمنی درب ضد حریق

یکی از بهترین تجهیزات ایمنی ساختمانی که تا به امروز ساخته شده است، درب مقاوم به حریق می‌باشد، فضاها جدا و مانع شدن از انتقال حریق، هنوز هم مؤثرترین روش برای مهار آتش‌سوزی است بر این اساس، درب‌ها و دیواره‌های محکم می‌بایست از پخش دود و آتش در ساختمان جلوگیری نمایند درب‌های ضد حریق مثل هر سیستم امن دیگری اصولی برای کاربرد صحیح دارند.
در صورت‌ عدم رعایت اصول، ممکن است این درب‌ها نه تنها به خوبی عمل نکنند، بلکه خود عامل ایجاد حادثه شوند. درب‌های ضد حریق دارای گواهی از مراکز آزمایشگاهی و استاندارد داخلی و بین‌المللی مختلف می‌باشد و بررسی گواهینامه‌های ایمنی درب ضد حریق یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هنگام خرید درب از مراکز فروش درب ضد حریق اصفهان به آن توجه شود.

درب‌های ضد حریق در مسیرهای پیش بینی شده جهت خروج اضطراری پله‌های فرار و نقاط طراحی شده و مورد تایید سازمان آتش نشانی نصب و مورد استفاده قرار می‌گیرد درب مقاوم به حریق وسیله‌ای برای مقاومت در برابر آتش و دود است.
از این درب، به عنوان بخشی از سیستم حفاظت آتش‌سوزی نام برده می‌شود. وجود آن، پخش آتش و دود را بین قسمت‌های مختلف ساختمان کاهش می‌دهد. درب ضد حریق را می‌توان به عنوان درب اصلی ساختمان به کار برد. درب‌های ضد حریق را در ساختمان‌های مهم به عنوان درب‌های اتاق سرور و اسناد مهم جهت افزایش امنیت در مقابل آتش و سرقت استفاده نمود این درب‌ها قابلیت قفل شدن دارد.

گواهی فنی

از آنجا که درب ضد حریق برای ممانعت از توسعه‌ی حریق و دود در زمان آتش‌سوزی طراحی شده، بهتر است به سیستم اعلام حریق متصل بوده و عملکرد اتوماتیک داشته باشد. به طور کلی هرگونه دخالت دستی در آن خطرات بسیاری را به همراه خواهد داشت. در صورتی که از درب‌های ضد حریق غیر اتوماتیک نیز استفاده می‌نمایید، خارج از اتوماسیون آن‌ها دخالتی نکنید.
متاسفانه در برخی از ساختمان‌ها طبق عادت استفاده از درب‌های معمولی، درب ضد حریق نیز قفل می‌شود. باید بدانیم در صورت قفل بودن درب‌ها، خروج افراد از طبقات ناممکن شده و از سوی دیگر در اثر قفل نشدن به موقع، آتش و دود به بخش‌های مختلف ساختمان منتقل می‌شود.
یک درب ضد حریق برای موقعیتی اضطراری طراحی شده تا در صورت ایجاد شرایط حریق، به درستی عمل کند، جان انسان‌ها را نجات دهد و از توسعه‌ی خسارت‌های بیشتر جلوگیری کند.

درب ضد حریق

بنابراین دخالت در اتوماسیون آن، عملکرد به موقع را مختل می‌نماید. اگر تمایل دارید این درب‌ها را برای تردد آسان‌تر در طی روز باز نگهدارید، صرفاً درب‌هایی را که سیستم نگهدارنده دارند بکار گیرید. به هیچ عنوان آن‌ها را به کمک مانع یا گیره باز نگذارید. زیرا در صورت وقوع حریق امکان آزادسازی و قفل شدن درب وجود نخواهد داشت.
در غیر این صورت مثل تمام درب‌های اتوماتیک دیگر نباید به صورت دستی قفل شده و یا باز نگاه داشته شوند.
هیچ‌گاه درب ضد حریق را قفل نکنید. درب ضد حریق مانع از انتشار آتش و دود میان بخش‌های مختلف ساختمان می‌شود. در صورت‌عدم دستکاری سیستم‌های قفل می‌توانید مطمئن باشید که درب‌ها به موقع و به صورت اتوماتیک قفل می‌شوند. در صورت قفل نمودن درب‌های ضد حریق به صورت دستی، برای باز کردن آن‌ها در شرایط اضطراری دشواری‌های زیادی خواهیم داشت.
به ویژه برای افراد معلول، کم توان، سالمندان و کودکان این امر تقریباً غیرممکن خواهد بود. سرویس و نگهداری آن‌ها به صورت مداوم بسیار ضروری است. در صورت دقت در  این زمینه، از خسارت‌های جبران ناپذیر بسیاری جلوگیری به عمل می‌آید.

درب ضدحریق

گاها برای شما اتفاق افتاده که به صورت مداوم درساختمان در حال  رفت و آمد بوده و نیاز است درب ضد حریق به صورت مداوم باز بوده تا دسترسی به بخش‌های مختلف ساختمان به آسانی میسر باشد ولی زمانی می‌توان درب‌های ضد حریق رو به طور مداوم باز باشد که دارای سیستم نگهدارنده باشد سیستم‌های نگهدارنده درب رو باز نگه داشته و در شرایط حریق درب به صورت اتوماتیک بسته می‌شود این سیستم داری اتوماسیون پیچیده بوده از آشکارساز، منبع تغذیه، دستگاه قفل و جک محرک می‌باشد سیستم با دریافت اخطار از آشکار ساز و دستگاه تحریک کننده عمل می‌کند در این حالت سیستم غیر فعال شده درب آزاد و بسته می‌شود در صورتی که سیستم نگهدارنده درب ضد حریق اتوماتیک نباشد می‌توان آن را به کمک دست قفل کرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *