نکات درب ضد حریق

بسیاری از ما در زندگی روزمره خود، چه در خانه، چه در محل کار و چه در ساختمان‌های عمومی، با درهای ضد حریق در تماس خواهیم بود. اما در مورد درهای ضد حریق و نقش آن‌ها در نجات جان افراد چقدر می‌دانید؟
ما لیستی از مهم‌ترین نکات درب ضد حریق را بر اساس آنچه مشتریان از کارشناسان ما در انجمن ایمنی آتش نشانی خود می‌پرسند، گردآوری کرده‌ایم.

درهای ضد حریق مهم هستند زیرا آتش یا دود را در اتاق یا محفظه‌ای که در آن شروع شده نگه می‌دارند. آن‌ها از گسترش آن به سایر مناطق ساختمان جلوگیری می‌کنند. درب‌های ضد حریق بخشی جدایی ناپذیر از سیستم حفاظت از حریق غیرفعال هر ساختمان هستند.
درب‌های ضد حریق جان انسان‌ها را نجات می‌دهد و از آسیب بیشتر به ساختمان و محتویات آن جلوگیری می‌کند:
آن‌ها آتش را در اتاقی که در آن شروع شده بود مهار می‌کنند درهای آتش نشانی مسیرهای فرار مانند راهروها را از آتش دور نگه می‌دارند و به ساکنان ساختمان زمان بیشتری برای فرار و دسترسی بهتر برای خدمات آتش نشانی می‌دهند. آن‌ها از باقیمانده ساختمان، محتویات آن و سایر ساختمان‌های مجاور از آسیب بیشتر محافظت می‌کنند.

درب ضد حریق اصفهان

آیا درب ضد حریق یک الزام قانونی است؟

درب ضد حریق در تمامی املاک غیر خانگی مانند مشاغل، اماکن تجاری و ساختمان‌های عمومی یک الزام قانونی است. آن‌ها همچنین در آپارتمان‌های مسکونی و خانه‌های چند نفره مورد نیاز هستند. همانطور که توسط دستور اصلاح مقرراتی (ایمنی آتش نشانی) در سال 2005 تعیین شده است، اپراتورهای ساختمان در انگلستان و ولز باید یک “فرد مسئول” را برای مدیریت اقدامات احتیاطی ایمنی آتش نشانی خود منصوب کنند. مسئولیت قانونی آن‌ها شامل وظیفه کاهش خطر گسترش آتش در داخل محوطه است.

درب ضد حریق اصفهان نقش مهمی در کاهش خطر بسیاری از ساختمان‌ها دارند. این نوع ساختمان‌ها باید ارزیابی خطر آتش سوزی انجام شود. ارزیابی خطر آتش سوزی یک بررسی عمیق از محل است. آن‌ها هرگونه خطر آتش سوزی را با توصیه‌هایی برای کاهش یا حذف این خطرات برجسته می‌کنند، از جمله اینکه درهای ضد حریق در کجا باید استفاده شوند و چه رتبه‌ای باید داشته باشند.

درب ضد حریق اصفهان

آیا در خانه یا آپارتمان خود به درب ضد حریق نیاز داریم؟

اهمیت درب ضد حریق بسیار زیاد است، درهای ضد حریق می‌توانند راه بسیار خوبی برای محافظت بیشتر در برابر آتش در خانه شما باشند. اما آیا آن‌ها یک الزام قانونی هستند؟

هر ساختمان جدید یا بازسازی خانه که دارای سه طبقه یا بیشتر است باید دارای درهای ضد حریق برای هر اتاق قابل سکونتی باشد که از راه پله منتهی می‌شود. این در مورد تبدیل زیر شیروانی که در آن یک طبقه اضافی به یک خانه دو طبقه اضافه شده است اعمال می‌شود.
هر دری که از خانه شما به یک گاراژ یکپارچه منتهی می‌شود باید درب ضد حریق باشد. در اکثر موقعیت‌های خانگی، FD30 (درب‌های ضد حریق با درجه حریق 30 دقیقه) کافی است.

بلوک آپارتمانی شما باید ارزیابی خطر آتش سوزی انجام شده باشد. در این مورد به تفصیل توضیح داده می‌شود که کدام درها باید درب ضد حریق باشند. مقررات ساختمانی تایید شده سند B2 استانداردهای زیر را تعیین می‌کند:
هر آپارتمان در یک بلوک آپارتمانی یا HMO باید دارای یک درب ضد حریق در ورودی محوطه عمومی باشد.
آپارتمان‌هایی که در طبقات 4.5 متری از سطح زمین قرار دارند، باید دارای درب ضد حریق باشد که بین تمام اتاق‌های قابل سکونت و همچنین درب ورودی تعبیه شده باشد.
آپارتمان‌های طبقه همکف معمولاً نیازی به درب ضد حریق داخلی ندارند تا زمانی که هر اتاق راه فراری در دسترس داشته باشد. اگر درب ورودی به یک منطقه مشترک مانند راهرو باز می شود، آن‌ها همچنان به درب ضد حریق برای نصب در ورودی نیاز دارند. درب ضد حریق FD30 (درب ضد حریق 30 دقیقه) باید برای آپارتمان استفاده شود.درب ضد حریق اصفهان

آیا می‌توان درهای ضد حریق را باز گذاشت؟

درهای ضد حریق را فقط در صورتی می‌توان باز گذاشت که به روشی قانونی باز نگه داشته شوند، مانند نگهدارنده درب ضد حریق یا بسته شدن درب با چرخش آزاد باز نگه داشته شوند.
«تکیه دادن» یا «گوه زدن» درهای آتش باز خطرناک است. درب‌های ضد حریق مجهز به وسایل خود بسته شونده هستند تا در صورت بروز آتش سوزی بسته شوند و طبق برنامه عمل کنند. اگر درب آتش نشانی با گوه باز باشد، سرعت گسترش آتش را کند یا متوقف نمی‌کند. استفاده از نگهدارنده درب ضد حریق یا بسته‌ کننده درب با چرخش آزاد، تضمین می‌کند که در صورت آتش‌سوزی، درب ضد حریق همچنان به طور خودکار بسته می‌شود و ایمنی آتش‌سوزی حفظ می‌شود.
کارکرد درب‌های ضد حریق می‌تواند سنگین و سخت باشد. آن‌ها همچنین می‌توانند باعث مشکلات دسترسی در برخی ساختمان‌ها شوند. نگهدارنده درب ضد حریق مانند دور گارد راه حلی عملی و قانونی برای این موضوع می‌باشد. نگهدارنده درب آتش نشانی دور گارد را می‌توان به راحتی روی درب ضد حریق موجود نصب کرد و درب آتش نشانی را به طور قانونی باز نگه می‌دارد تا زمانی که صدای زنگ هشدار آتش شما را شنود. هنگامی که زنگ هشدار به صدا در می‌آید، دور گارد درب آتش نشانی را آزاد می‌کند و به آن اجازه می‌دهد بسته شود و از گسترش آتش جلوگیری کند. نگهدارنده‌های درب ضد حریق نیز می‌توانند به بهبود تهویه کمک کنند.

درب ضد حریق اصفهان

چه کسی می‌تواند درب ضد حریق را نصب کند؟

درب‌های ضد حریق باید توسط یک فرد ذیصلاح نصب شود. باید اطمینان حاصل کنید که شخصی که درب ضد حریق شما را نصب می‌کند آموزش‌های مربوطه را برای این کار دیده است. درجه‌بندی یک درب ضد حریق هر چه باشد، در صورت نصب بد، ممکن است بیش از ۵ دقیقه در برابر آتش مقاومت نکند. الزامات و مشخصات قانونی وجود دارد که در مقررات ساختمانی بر نصب درب‌های ضد حریق تنظیم شده است. برای مثال فاصله بین درب ضد حریق و چارچوب باید بین ۲ تا ۴ میلی‌متر باشد. برآوردن این مشخصات ممکن است دشوار باشد مگر اینکه نصب توسط شخصی با تجربه و مهارت‌های نازک کاری انجام شود.
قوانین مربوط به نصب درب‌های ضد حریق می‌تواند گیج کننده باشد. آیین نامه عملکرد مجموعه‌های درب ضد حریق مشخص نمی‌کند که برای نصب درب ضد حریق گواهی خاصی لازم است. با این حال، دستور ایمنی آتش نشانی می‌گوید که آن‌ها باید توسط یک فرد صالح نصب شوند. این فردی با آموزش و تجربه کافی، صلاحیت و دانش کافی است.
استفاده از نصاب حرفه‌ای درب ضد حریق به یک فرد مسئول یا صاحب خانه آرامش خاطر می‌دهد که نصب به درستی انجام شده است و درب ضد حریق در صورت آتش سوزی همانطور که باید عمل کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *