خروجی‌های آتش نشانی در ساختمان‌ها

اولین باری که قوانین ایمنی آتش نشانی در بریتانیا ذکر شد به سال ۱۸۸۳ و پس از حوادث فاجعه ویکتوریا هال در ساندرلند برمی گردد. در این حادثه بیش از ۱۸۰ کودک به دلیل قفل شدن دری در پایین راه پله جان خود را از دست دادند.
اندکی بعد، دولت بریتانیا اقدامات قانونی را برای اجرای حداقل استانداردهای ایمنی مربوط به ساختمان‌ها آغاز کرد. این امر به آرامی منجر به الزامات قانونی شد که ساختمان‌ها باید دارای حداقل تعداد خروجی خروجی بازشو به بیرون با قفل‌هایی باشند که می‌توانند از داخل باز شوند.

درب‌های خروجی آتش نشانی (همچنین به درب‌های فرار آتش نشانی یا درب‌های اضطراری نیز گفته می‌شود) نقش مهمی در کاهش تعداد تلفات و تلفات ناشی از حوادث مربوط به آتش سوزی دارند. این امر بسیار مهم است که همه درهای مسیرهای فرار که به سمت خروجی نهایی منتهی می‌شوند باید سریع و آسان و بدون نیاز به کلید باز شوند. با این حال، درب خروجی نهایی ساختمان اغلب مشکلاتی را ایجاد می‌کند، زیرا این نوع درب به سطح بالاتری از امنیت نیاز دارد، در حالی که هنوز باید به راحتی از داخل باز شود، بسیار مهم است که درب ضد حریق در اصفهان را از مراکز و فروشگاه‌های معتبری خریداری کنید که کیفیت محصول را تضمین کنند.

خروجی آتش چیست؟

خروجی آتش نشانی معمولاً به عنوان وسیله‌ای برای خروج از ساختمان در صورت آتش سوزی یا دری که برای خروج افراد از ساختمان در هنگام آتش سوزی استفاده می‌شود، تعریف می‌شود. مهم است که روشن شود که خروجی‌های اضطراری می‌توانند استفاده ترکیبی از یک خروجی معمولی و یک خروجی خاص باشد که امکان تخلیه سریع‌تر را فراهم می‌کند، در حالی که در صورت مسدود شدن خروجی معمولی، یک مسیر جایگزین نیز ارائه می‌دهد.
در هنگام خروج از ساختمان تنها دو دقیقه فرصت جهت خروج زمان وجود دارد که بعد از شنیدن آژیر خطر باید صورت بگیرد جهت خروج از قبل باید مسیرهای خروج مشخص مکان اجتماع بعد از خروج قبلا مشخص و آموزش داده شده باشد بعد از خروج باید با شماره 125 سازمان آتش نشانی تماس گرفته شود اتاق کودکان در نزدیک محل خروج از واحد مسکونی در نظر گرفته شده باشد.
در هنگام اتش سوزی فرصت جهت تعیین وظایف وجود ندارد و از قبل باید وظایف هر شخص در هنگام حادثه مشخص شده بعد از خروج هیچ کس حق برگشت به ساختمان رو نداشته و تنها ماموران آتش نشانی با توجه به اموزش ها یی که از قبل دیده و تجهیزات مخصوص آتش نشانی امکان ورود به ساختمان در حال آتش رو داشته در هنگام خروج درصورت مواجه با دود باید خم شده از زیر دود و حتی اتش در مسیر مشخصه ادامه مسیر داده امکان تغییر مسیر و پیدا کردن مسیر جایگزین درصد نجات شما از محل حادثه رو کم کرده و ممکن است شخص دچار خفگی و حتی آسیب جسمی و جانی شود.

در ساختمان های بزرگ مسکونی و تجاری، ساختمان عمومی مانند سینما دانشگاه‌ها، سالن‌های همایش نیز مسیرها و راه‌های خروج وجود دارد که توسط آتش نشانی و مراکز زیربط طراحی و اجرا شده که در مواقع ضروری مورد استفاده قرار گرفته و کمترین خسارت را در صورت استفاده صحیح و درست از مسیر و آموزش‌های قبلی خواهد داشت … مسیرهای خروج و درب‌های اضطراری در زمان مشخصی مورد بازدید و کنترل ناظرین تاسیسات و مسولین مربوطه قرار گرفته که این نظارت‌ها در زمان بروز حادثه کمترین خسارت رو در پی خواهد داشت.

خروجی‌های آتش نشانی در ساختمان‌ها

خروجی آتش نشانی باید دارای شرایط زیر باشد:

  • باید در مکانی قرار داشته باشد که به راحتی بتوان به آن دسترسی داشت.
  • خروجی باید دارای یک منطقه یا مکانی باشد که بتواند در صورت بروز هر موقعیت اضطراری، به عنوان مثال آتش سوزی، افراد را به آنجا برساند.
  • باید توسط داخل ساختمان کنترل شود.
  • باید به خوبی مدیریت شود و به طور منظم نگهداری شود.
  • باید در یک مکان دائمی باشد. همچنین لازم است بدانید که تفاوت قابل توجهی بین درب ضد حریق و درب خروجی آتش نشانی وجود دارد. در اینجا می‌توانید در مورد تفاوت‌ها بیشتر بخوانید.

مشخصات درب خروجی آتش نشانی

درهای خروجی آتش نشانی نباید برای مقاومت و جلوگیری از گسترش آتش ساخته شوند. هدف اصلی آن‌ها این است که بتوانند به سرعت و به راحتی باز شوند تا در مواقع اضطراری افراد بتوانند در کمترین زمان ممکن از ساختمان فرار کنند. دستور اصلاح مقررات (RRFSO) ۲۰۰۵، که معمولاً به عنوان فرمان ایمنی آتش نشانی شناخته می‌شود، بیان می‌کند که الزامات زیر باید رعایت شود:

برای درهای خروجی آتش نشانی نباید درهای گردان و یا کشویی استفاده کرد بلکه درها باید در جهتی باز شوند که فرار از همان جهت انجام می‌شود. درهای خروجی آتش نشانی نباید به گونه‌ای قفل یا بسته شوند که در مواقع اضطراری توسط هیچ فردی به راحتی و بلافاصله نتوان آن‌ها را باز کرد.

اگر قرار است درب نیز امنیت را تامین کند، یک درب خروجی آتش نشانی را می‌توان از بیرون قفل کرد، اما باید به یک میله فشار اضطراری (یا سایر وسایل دسترسی اضطراری) مجهز شود تا امکان فرار سریع فراهم شود.

خروجی‌های آتش نشانی باید با استفاده از روشنایی و/یا علائم کافی به وضوح مشخص و قابل شناسایی باشند. علایم فرار اصولا با کلمه اگزیت exit  یا همان مرد در حال فرار و به رنگ سبز ویا قرمز در مسیر فرار و بر روی دربها مشخص شده یا به صورت تابلو های با روشنایی استاندارد قابل مشاهده و بهره برداری می باشد.

خروجی‌های آتش نشانی در ساختمان‌ها

سخت افزار پانیک

سخت‌افزار پانیک که به آن‌ها میله‌های فشار، میله‌های وحشت، نوارهای لمسی یا میله‌های تصادف نیز گفته می‌شود، برای خروج سریع و آسان برای عموم ساکنان ساختمان در مواقع اضطراری طراحی شده‌اند.

سخت‌افزار Panic می‌تواند در چندین سبک مختلف باشد، اما همه آن‌ها باید به موارد زیر دست یابند. هنگامی که فردی روی نوار پانیک (یا پد) فشار می‌آورد، مکانیسم قفل باید فوراً جمع شود و به فرد اجازه دهد تا به راحتی در را باز کند.

سخت‌افزار Panic باید مطابق با BS EN ۱۱۲۵:۱۹۹۷ باشد که استاندارد بریتانیایی مربوط به سخت‌افزار ساختمان است، به ویژه دستگاه‌های Panic Exit که توسط نوار افقی یا پد فشاری کار می‌کنند. دستیابی به رتبه BS نشان می‌دهد که این مورد از سخت‌افزار تست‌های دقیقی را برای اطمینان از کیفیت و یکپارچگی محصول انجام داده است.

برای امنیت بیشتر، ممکن است بخواهید درب را به زنگ هشدار مجهز کنید تا از خروج افراد از ساختمان‌های تجاری برای اهدافی غیر از موارد اضطراری جلوگیری شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *